Beszámoló a 2. Projekttalálkozóról (2019. február 11-16., Jerez de la Frontera)
Az Erasmus+ program spanyolországi állomása
Erasmusos csapatunk spanyolországi útjára 2019 februárjában került a dél-spanyolországi Jerez de la Frontera-ban. Február 11-én délben indult útjára nagy izgalommal a 6 diákból és 2 tanárból álló társaság, hogy két repülőjárattal és 3 órás buszút után megérkezzünk az akkor beláthatatlanul messzinek tűnő úti célunkhoz. Az út fáradalmait feledtette a vendéglátó családok kedves fogadtatása. 3. partnerünk képviselői, az írek, már délután megérkeztek.
A kiválóan összeállított program ötvözte a projektfeladatok végrehajtását a gazdag kulturális programokkal.
„Számomra a programok nagyon tetszettek. Ügyesen volt ötvözve a kultúra, szórakozás és munka hármasa.” Gundel Tamás
„Észre se vettem és már hazafelé tartottunk a repülővel. Addig a pillanatig felocsúdni sem volt időm olyan sűrűn követték egymást a különböző programok.” Kovács Zsófi
A munka világa és keresztény értékeink témakört jártunk körbe ezen a találkozón. A csoportok még otthon videó interjút készítettek diáktársaikkal a pályaválasztásról. Ezt kint levetítették, csoportokban megvitatták. A másik otthoni feladat az volt, hogy gazdasági cikkeket kellett keresni, erről prezentációt készíteni és Spanyolországban közösen megnézni és a feltett kérdéseket megvitatni. Diákjaink nagyon ügyesen, talpraesetten hajtották végre angolul ezeket a feladatokat. Vendégelőadóink mind az önkéntességről beszéltek, mert az iskola értékrendjében ez kiemelkedő helyet foglal el.
A környék kultúrájával való ismerkedés szerves részét képezi ezen utazásoknak. Vendéglátónknak köszönhetően rengeteg érdekességet láttunk. A város nevezetességei közül a katedrálist, Alcázart, azaz erődítményt, valamint a nemzetközi autó- és motorverseny pályát tekintettük meg. Voltunk andalúz lovasbemutatón, Cádizban pedig a meseszép tengerpart varázsolt el minket a tűző napsütésben. De a helyi halpiac sem maradhatott ki.
„A benyomásom Spanyolországról az volt, hogy egyszerűen gyönyörű, hogy a természet mennyire benne van a mindennapokban: a narancsfák, a pálmafák az épületek, utcák mellett, a sok-sok szín együtt díszíti fel az egész országot.” Bíró Johanna
Mivel a vendéglátó szalézi iskolában pezsgő lelki életet élnek, mi sem maradhattunk a zenés- táncos szentmise élménye nélkül, mely után gyakorlatban ismerkedhettek a diákok a szegénykonyhával, ahol az iskola diákja és tanárai a hajléktalanokat csütörtökönként étellel várják.
De talán a legfontosabb része ezen utazásoknak a külföldi diákokkal való tartós és mély kapcsolat kiépítése. Azt hiszem, ebből a szempontból is maradandó volt az út.
„Sajnálom, hogy csak 1 hétre mentünk, mert a végére már annyira összeszoktunk a többiekkel, hogy fájt elbúcsúzni.” Krix Annamária
„Sok új barátság született, ami szerintem sokáig fog tartani.” Győrbíró Máté
„Nagyon örültem, hogy ír diákok is jöttek, mert így az ő kultúrájukból is kaptunk egy keveset beszélgetések által.” Bíró Johanna
„A befogadó családom meleg ölelését, mosolyát és nyitottságát soha nem fogom elfelejteni.” Rajkai Eszti
„Spanyol barátaink legmeghatározóbb tulajdonsága már érkezésünk pillanatában megmutatkozott előttem: az odaadás és a nyílt – önzetlen szeretet. A 2 fogalom, mely megnyilvánult minden cselekedetükben a hét folyamán. Ezek olyan jellemzői egy embernek, melyeket az ember a nyelvi korlátok ellenére is 100%-ban megért és értelmez.” Gundel Tamás
Nem elhanyagolható szempont a nyelvi készségek fejlődése sem.
„A végén már észrevettem, hogy sokkal folyékonyabban beszélek angolul, mint az elején. Kovács Zsófi
Mi sem természetesebb, hogy jövő ősszel, amikor spanyol és ír barátainkat mi látjuk vendégül, szeretnénk visszaadni azt a szeretet és élményt, amit kaptunk.
„Nagyon hálás vagyok, hogy eljuthattam egy ilyen szép országba, és már alig várom, hogy megmutathassuk a mi kis Magyarországunkat is!” Bíró Johanna
A projekthez kapcsolódó videók az alábbi oldalon tekinthetők meg:
https://www.youtube.com/channel/UCyjd_gBcfzwUgqNs06JapmQ
Baranyi Andrea
Beszámoló az 1. Projekttalálkozóról (Dublin, 2019. 01. 14-19.)
Gellértesek Írországban az Erasmus+ programmal
2019. január 14. és 19. között 6 napot tölthettünk az írországi Dublinban, az Erasmus+ program keretében a „Discovering our heritage and facing modern challenges” című projekt első találkozóján. Iskolánkat 6 diák és 3 tanár képviselte a spanyol- ír-magyar projektmunkában. Projektcsapatunk a találkozót megelőzően heteken át izgatottan készült a kinti feladatokra, valamint a kulturális és nyelvi kihívásokra.
Nagyon izgatott lettem, hiszen még sohasem voltam angol nyelvterületen, így ez lett az első alkalom, amikor igazán éles helyzetben kellett használnom az eddig megszerzett angoltudásomat (Panágl Márton 11. B)
Január 14-én délután szállt le a gépünk Dublinban. A reptérről a fogadó iskola, a Le Chéile Secondary School épületébe vitt minket a kisbusz. A tanítás végére értünk oda, így diákjaink rögtön megismerhették azt az ír diákot, akinek a családja egy hétre befogadta őket.
Mikor odaértünk, az én párom volt az első, aki odajött és minden kételyem szertefoszlatta. A család úgy foglalkozott velem, mintha csak hozzájuk tartoznék.(Horváth Sára 11. A)
A hét további napjain rengeteg projektfeladatban és kulturális programban is részt vettünk. Megismertük iskola modern épületét, majd mindhárom iskola diákjai bemutatták intézményüket. Az első napokban összegyűjtöttük azokat a közös értékeket, melyek mindhárom intézményre jellemzők és ezek lettek projektünk alapkövei. Az összetartozás erősítésére elkészült a projekt logója és hivatalos dala is. Az utolsó projektnapon mindhárom iskola bemutatta saját védőszentjéről szóló színdarabot. Mi magyarok a találkozót megelőzően nagyon komolyan készültünk arra, hogy Szent Gellért életét közérthető módon mutassuk be, hangsúlyozva, hogy az általa képviselt értékek a mai világban is érvényesek.
Szinte minden napra jutott kulturális program is. Eljutottunk a Malahide Castle-be, a Newgrange Monument-hez és jártunk Dublin belvárosában. Nagyszerű idegenvezetőink olyan érdekesen mutatták be a különböző történelmi korok emlékeit, kiemelve a kísértet-történeteket, hogy biztosan sokáig emlékezünk majd rájuk. A magyar kontingenssel pedig még egy ebédet is elfogyasztottunk egy tipikus ír pubban, ír zenével. Végül, hazaindulás előtt nem hagyhattuk ki a Trinity College meglátogatását sem.
Vidéken a kastélyok, katedrálisok szinte filmbeillőek voltak. Nagyon felszabadító volt a zöld dombokon, réteken rácsodálni erre a tájra.(Meszleny Cecília 11. B)
A dublini korzózás, a kirakatok, az ír mentalitás, közvetlenség páratlan élményt jelentett számomra.(Illés Flóra 10. A)
A hét folyamán az ír iskola rengeteg érdekes és izgalmas programot szervezett nekünk, többek között láttuk Dublin belvárosát is.(Panágl Márton 11. B)
Az egy hét során számtalan spanyol- ír-magyar barátság köttetett, ezekről diákjaink is beszámolnak:
Amiért leghálásabb vagyok az az, hogy szerencsém volt megismerni olyan nagyszerű ír és spanyol diákokat, akikkel egy életre szóló barátságot kötöttünk.(Miklós Henrietta 10. A)
Legfőképpen azt tanultam meg, hogy minden emberrel érdemes megpróbálni kapcsolatot teremteni, mert ha nem teszed, nagyon értékes barátságokat engedhetsz el magad mellett.(Csapody Ádám 10. B)
Számomra ez az egy hét tulajdonképpen azt adta, amit vártam. Rengeteg meglepetést, sok új embert, új barátokat és olyan helyzeteket, melyekből tanulhattam magamról. (Meszleny Cecília 11. B)
Bárki, akivel beszéltem nagyon nyitott és segítőkész volt. A hét végére annyira jól éreztem magam, hogy maradtam volna még velük.(Horváth Sára 11. A)
Új barátokat szereztem, régieket ismertem meg jobban. (Csapody Ádám 10. B)
Már alig várom az őszt, hogy jöjjenek hozzánk és újból találkozhassunk.(Horváth Sára 11. A)
Fantasztikus volt a kint töltött egy hét! Annyira sok emlék van most a fejemben: a gyönyörű helyek, a kellemes hangulat, a jó poénok, a kezdeti lassú feloldódás, a barátkozás, az ott töltött napok, a különböző kultúrák megismerése. (Miklós Henrietta 10. A)
Diákjaink számos készségét fejlesztette, hogy egy másik kultúrához és nyelvhez kellet igazodniuk egy nemzetközi csapat részeként. Ilyen készségek a problémamegoldás, alkalmazkodás, kommunikációs stratégiák, együttműködés, kezdeményezőkészség, és természetesen a nyelvtudás. Így számolnak be fejlődésükről:
Azt gondolom, hogy minden nehezebb helyzet odakinn vagy minden boldog pillanat nagyon maradandó volt és még sokáig fogom mesélni, talán még az unokáim is hallani fognak róla. (Meszleny Cecília 11. B)
Az angol nyelvtudásom csiszolásához nagy mértékben hozzájárult ez az út (Illés Flóra 10. A)
Megtanultam, hogy fölösleges azon izgulni, hogy mi lesz, ha nem megfelelően beszélek angolul. (Csapody Ádám 10. B)
Összefoglalva elmondhatjuk, hogy eredményes és eseménydús héten vagyunk túl. Alig várjuk a projekt további feladatait.
Beszámoló az Előkészítő találkozóról (2018. 10. 24-26.):
Iskolánk szép pontszámmal nyert az Erasmus + diákoknak szóló pályázatán a „Discovering our heritage and facing modern challenges” című projekttel.
A projekt alapgondolata: A Közös keresztény gyökereink hogyan segítenek a modern világ hétköznapjaiban, a családban, a munkavállalásban. A katolikus Értékek, közösségek, hálók, hogyan tudnak irányt mutatni a fiataloknak az élet útvesztőiben.
Partneriskoláink egy ír katolikus iskola és egy spanyol szalézi szerzetesrendhez tartozó gimnázium.
Koordináló országként a nulladik találkozó nálunk került megrendezésre, október végén.
Ezen a találkozón 2 ír és 3 spanyol tanár vett részt, egyikük egy szalézi atya, aki az iskola igazgatója. Az első napot közös szentmisével kezdtük, melyen Mihály atya mellett koncelebrált a spanyol atya is.
A délelőttök megbeszélésekkel, iskolabemutatással teltek. A projektben résztvevő tizenkét gellértes diák az iskoláról szóló prezentációval készült, kötetlen beszélgetésben vettek részt és idegen-vezetőként mutatták be Budapest főbb nevezetességeit.
Hatékony és barátságos légkörben terveztük meg a projekt többi találkozóját, januárban Írországba, márciusban Spanyolországba utazhatnak a diákok és tanárok. Esti programként sétahajózást, közös munkavacsorát szerveztünk. A búcsúzás helyszínéül a Vásárcsarnokot választottuk, ott egy igazi magyaros ebéd után lezárult a projekt nulladik találkozója. Gondolattöredékek a projektben résztvevő diákok írásaiból:
„Számomra nagyon jó élmény volt a velük való találkozás, hisz immár „valósággá vált” ez az egész Erasmus. Megtisztelve éreztem magam, hogy bemutathatom nekik Budapest egy kis részét és fővárosunk szépségét.”- Panágl Márton
„Aztán eljött a szerda és megérkeztek a tanárok…. Nagyon kedvesek, érdeklődők, nyitottak és segítőkészek voltak.”- Horváth Sári
„A külföldi tanárok látogatása számomra abszolút pozitív csalódás volt. Amint megjöttek, lelkesedésük átjárt minket is, nem kerültek sorra erőltetett beszélgetések, kínos pillanatok, amikre számítottam, minden spontán jött.”-Lukács Levente
„Nagyon jó volt használni a nyelvet élesben… Érdekes volt tapasztalni azt, hogy a testbeszéd mennyire kifejező tud lenni… Jó volt megismerni leendő vendéglátóinkat és mesélni nekik a mi városunkról, szokásainkról.”-Gundel Tamás
„Nagyon jó volt, hogy sokat beszéltek a kultúrájukról és magáról az oktatásról is. Külön pozitívum, hogy még videókat és képeket is mutattak.”-Krix Ancsi
„Számomra a nap fénypontja egy közös körben való beszélgetés volt, mikor mindenki szabadon tehetett fel kérdéseket, bármiről, ami csak érdekelte a másik országgal kapcsolatban. Eszméletlen pozitív élmény volt, mennyire nyitottak, kommunikatívak, érdeklődők.”- Bíró Johanna
„Személyes élményem az atyához fűződik. Mikor a Gellérthegy felé a villamoson alkalmam akadt beszélgetni vele, nagy öröm volt, hogy ezt olaszul tehettem. Bár a nyelvet még csak alapszinten beszélem, egész jól eltársalogtunk.”-Illés Flóra
„Igaz, izgultam az elején, de a kedves vendégek segítettek átjutni ezen az akadályon. Nekünk biztosan hasznos volt, hogy itt voltak, reméljük nekik is.”- Miklós Heni
„Mindegyikőjük nagyon szimpatikus ember, rendkívül kedvesek és látszik rajtuk, hogy nyitottak a közös munkára. A sok jó program és beszélgetés közelebb hozta őket hozzánk, ahogy minket is hozzájuk. Nagy élmény volt, várom a közös munkát!”- Győrbíró Máté
„Az igazat megvallva kicsit félve vártam a találkozót, de pozitívan csalódtam. Mindkét ország képviselői nagyon szimpatikusak voltak, talán az írek kicsit izgalmasabbak, szóval örülök, hogy velük fogok dolgozni. Minden kezdeti szorongásom elillant és felszabadulva várom a januári utat.”-Csapody Ádám
A projektben résztvevő angol szakos tanárok (Kovács Petra és Baranyi Andrea) nevében
Benő Ildikó tanárnő, a projekt harmadik résztvevője
Projektösszefoglaló
Discovering our heritage and facing modern challenges
A partnership of three schools (Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium from Hungary, C.E. MANUEL LORA TAMAYO from Spain and Le Cheile Secondary School from Ireland) would like to carry out the project titled “Discovering our heritage and facing modern challenges”. The motivation for the project is to raise awareness of our own cultural and religious identity, exchange good practices and explore how our religious values work and can be used in today’s modern world, in our student’ adult life (especially in the fields of job-related issues and family life) and in the European context, so that our students become constructive individuals in the society.
The main target group of the project is students aged 15-18 in all schools, so individuals who are about to finish secondary/ high school in a couple of years and start their life as young adults. About 30 students from each school are going to work on the project locally (taking part in local workshops, discussions, making videos, etc) during the full time of the project. Three project meetings for students are included in the plan. Before each meeting 10 students will be selected (on the basis of their enthusiasm and active participation in local activities) from each school to travel to the meeting, accompanied by 3 coordinator teachers from each school. Project meetings will include a wide range of activities (workshops, drama performances, exhibitions, cultural evenings, drama pedagogy, lectures, role models, cultural trips, etc.)
Each project meeting will focus on a different topic. The first meeting (in Ireland) is aimed at introductions and the discovery of our common religious heritage and values. The second meeting, which takes place in Spain, focuses on job-related issues. The third (and last) meeting will be organised in Hungary and concentrates on family-related challenges. At the beginning of the project, there will be one staff meeting in Hungary, so that headmasters and coordinator teachers can meet in person and discuss the details of the upcoming tasks. In the time between project meetings students will have numerous local activities (making videos, taking photos, reading articles, putting on plays, informing the schools’ community about the project, writing parts of the booklet), so even those students who do not travel and other colleagues benefit greatly from the project.
One of the short-term aims of the project is to equip participating pupils with practical skills and competences such as tolerance, open-mindedness, cooperation in intercultural environment, problem-solving skills, self-confidence, independent use of foreign languages. Due to these skills, they will have better opportunities to live a happy life in the future and become better citizens both at national and international levels, which is the long-term aim. Another short-term aim is the promotion of intercultural cooperation and communication. Despite the fact that our Catholic traditions and roots connect us to Europe and connect the 3 partner schools, our students do not always understand the sense of community beyond the country’s borders. Therefore, it would be beneficial for them to get to know other schools with similar values but different cultural backgrounds and use the English language for effective communication.
The final product of the project is the publication of a booklet introducing participating schools, their practices, the traditional values they cherish, and the methodology and techniques used in the project to put these traditional values into practice in the modern world. This methodology can be integrated into the curriculum of participating schools. What is more, this publication can be given as a present to other schools and colleagues, so that other institutions can also try the methodology, resulting in positive effects in the long run as well.
Dissemination will take place throughout the whole project. The main target groups of dissemination are participating schools’ students, staff, parents, as well as other schools near the location of participant schools, the local community and other religious schools. Relevant information about the project will be available at the schools’ homepage, at the three schools’ common Erasmus+ homepage and on the school buildings’ notice board. The local community and other schools in the area will be informed via the local newspaper and the project’s booklet.
In conclusion, the project “Discovering our heritage and facing modern challenges” seeks to find answers and solutions to the use of religious values when facing modern challenges and aims to develop new practices that can be used to train students to become useful and responsible citizens in the European Union. We hope to equip students with useful skills and find practices which will be essential for participating schools as well as other educators in the future.